Honnan tudhatja meg, hogy KHR listán szerepel?

A KHR elnevezés a Központi Hitelinformációs Rendszer rövidítése. Ez a régi nevén ismert BAR nyilvántartás jogutódja. A KHR rendszer célja a nyilvántartott személyek, ügyfelek, hitelképességének objektív, körültekintő és megalapozott megállapítása, a túlzott mértékű eladósodás megakadályozása, a felelős hitelnyújtás és a felelős hitelfelvétel körülményeinek biztosítása, mindezek által a hitelezési kockázat csökkentése. Egy hitelminősítés során a pénzintézet ellenőrzi, hogy a hitelt felvenni kívánó személy szerepel-e a KHR listán. Ezt azonban nem csak a bank teheti meg, hanem bárki lekérdezheti, hogy szereplője-e a KHR listának. De honnan tudhatja meg, hogy KHR listán szerepel? Erre többféle lehetősége is van.

 

Honnan tudhatja meg, hogy KHR listán szerepel?

Hogyan kerülhet fel a KHR listára?

Pozitív hiteltörténeti listára kerülhet, ha nincs tartozása a bank felé a fennálló hitelével kapcsolatosan. Ez kedvező lehet, mikor újabb hitelt szeretne felvenni, ugyanis a hitel visszafizetését követően még 5 évig szerepel adata, vagyis hogy rendben fizette-e a hitelének részleteit.

A KHR negatív listájára többféle módon kerülhet fel. Például hitelmulasztások (tartozások), bankkártya visszaélések, és hitelszerződési csalások esetén. A negatív listán kétféle státuszban szerepelhet:

  • Aktív a státusz, ha még nem kezdte meg adósságai törlesztését.
  • A passzív státusz egy évig tart miután megtörtént az adósság rendezése.

 

Miért érdemes lekérdezni?

A negatív KHR listán szereplők nagyon nehezen juthatnak hitelhez. Ha valaki aktív KHR listás, egyetlen banknál sem juthat kölcsönhöz. Ezek az ügyfelek szokták igénybe venni a magánkölcsönt, vagy keresnek maguk helyett egy családtagot vagy barátot, hogy az ő nevében vegyenek fel hitelt. Mindezek mellett azonban vannak olyan hitelintézetek, akik a KHR státusszal rendelkezőknek is adnak hitelt. A feltételek szigorúbbak lehetnek, mint a “tiszta” ügyfelek esetében.

 

Hol lehet megnézni?

A Saját Hiteljelentés (SH) lekérdezése, vagyis, hogy szerepel-e a KHR listán bármelyik magyar pénzintézetnél lekérhető, akkor is, ha Ön nem ott vezeti számláját. Sőt fordulhat egyenesen a KHR rendszerét üzemeltető BISZ Zrt.-hez is. Az SH lekérdezése minden esetben díjmentes.

 

Saját Hiteljelentés lekérése pénzintézeten keresztül

  • Ki kell tölteni személyes adataival a Saját Hiteljelentést igénylő formanyomtatványt, amelyet eljuttat a bankjába.
  • A nyomtatványt leadva, a pénzintézet köteles az információigénylésről értesíteni a KHR listát üzemeltető BISZ Zrt.-t, akikhez eljut majd a korábban kitöltött dokumentum.
  • A BISZ Zrt. ezt követően kitölti a Saját Hiteljelentés nyomtatványt azokkal az adatokkal, amelyeket a KHR rendszerébe más bankok feltöltöttek, legyen az akár pozitív, akár negatív információ.
  • A hiteljelentést az ügyfél kérésének megfelelő formában a BISZ Zrt. eljuttatja a kérelmezőnek, ami többféle formában lehetséges. A hiteljelentést elküldhetik elektronikus úton, egy e-mail mellé csatolva .pdf fármátumban, ami egy jelszóval levédett, tömörített dokumentumban foglal majd helyet, vagy akár postai kézbesítéssel is. Ha postai kézbesítéssel kéri, nem saját címére kapja a nyomtatványt, hanem a pénzintézet fiókjába érkezik, ahonnan továbbküldik a címére a kért információkat, lezárt, bontatlan borítékban. A kézbesítéskor alá kell írni egy kézbesítési bizonylatot. Ez azért fontos, hogy a pénzintézet biztosítékot kapjon a dokumentum kézbesítéséről. Amennyiben a kézbesítés valamilyen oknál fogva meghiúsul, vagy nem veszi át a küldeményt, a bank felbontás nélkül megsemmisíti a hiteljelentést.

 

Saját Hiteljelentés lekérése a BISZ Zrt.-n keresztül

  • Meg kell nyitni a cég honlapját, és ott megkeresni és letölteni a Saját Hiteljelentés formanyomtatványt.
  • A nyomtatást és az értelemszerű kitöltést követően a nyomtatványt postai úton el kell küldeni a BISZ Zrt. címére.
  • Elektronikus úton megkapja a KHR listás jelentést.

 

Szükséges dokumentumok

Magánszemélyként:

  • érvényes személyi igazolvány vagy jogosítvány vagy útlevél
  • lakcímkártya

Vállalkozóként:

  • valamilyen személyazonosításra alkalmas okmány
  • lakcímkártya
  • aláírási címpéldányon szereplő adatok
  • cégbírósági kivonaton helyet kapott adatok
  • társasági alapító okirat

 

 


 

 

 

A hitelmax.hu a felhasználói élmény fokozásának érdekében sütiket (cookie-kat) alkalmaz melyek a számítógépén tárolódnak, az adatkezelési tájékoztatónkban megtalálja, hogyan gondoskodunk adatai védelméről, melyeket a honlap használatával Ön elfogad és tudomásul vesz. Részletek...