Sokan szeretik online megrendelni maguknak és szeretteiknek az ajándékokat, hiszen a vásárlásnak ezen módja egyszerűbb, mint az üzleteket járva keresgélni. Ha nincs ideje a boltokat járni, vásároljon gyorsan és kényelmesen online. Év vége felé az online vásárlások száma hirtelen megnő, ami az ünnepeknek, főként a karácsonynak köszönhető. A Magyar Posta arra hívta fel a figyelmet, hogy amennyiben kínai webáruházból szeretnénk karácsonyi ajándékokat rendelni, időben tegyük meg, hiszen a tavalyi évben is rengetegen nem kapták meg időben rendelésüket.
Az online vásárlás a vásárlás azon formája, ahol a kirakat a monitorunk képernyőjén jelenik meg, így akár otthonról is kényelmesen válogathatunk a különböző termékek között. Az online vásárlást webáruházakon, webshopokon, online-shopokon keresztül tehetjük meg. A terméket kiválasztani és megrendelni is az egérrel való klikkeléssel tudjuk.
Az online vásárlás egy virtuális folyamat, amely magába foglalja a regisztrációt, a webáruház oldalán lévő termék közti böngészést, termék kiválasztását, és a kosárba helyezését. Amennyiben kosárba helyeztük a terméket, hozzá tehetünk még egyéb termékeket is, illetve törölhetjük is őket. Amint kiválasztottuk a vásárolni kívánt termékeket, a teljesítési és szállítási feltételeket kell kiválasztani. Vásárolni online felületen lehet akár bankkártyás fizetéssel, átutalással, Paypal-on át, készpénzes fizetéssel, a csomagponton, vagy a csomag megérkezését követően a futárnak való fizetéssel (utánvétel) is. Amint ezek kiválasztásra kerültek, a termék megrendelhető, és a megrendelést követően a szolgáltató küld e-mailen egy visszaigazolást a vásárlásról.
Előnyei között mindenképpen szerepel, hogy nem kell órákat gyalogolni és járni az üzleteket, hiszen a számítógép előtt kényelmesen megtalálhatjuk azokat a termékeket, amiket keresünk. Mindemellett az online vásárlás gyorsasága is kiemelkedő, hiszen időt nyerünk vele.
Előnyei között szerepel az is, hogy vannak olcsó online webáruházak, ahol jóval kedvezőbb áron tudunk vásárolni, mint egy hagyományos üzletben. Ennek oka, hogy ezek a webáruházak azért tudnak ilyen kedvező árat biztosítani, mert nem kell olyan plusz költségeket számolniuk, mint egy hagyományos üzlettulajdonosnak, például üzemeltetés, alkalmazottak költségei, a bot bérleti díja, stb. Az olcsó webáruházak mellett vannak olyan online shopok is, ahol az árak megegyeznek az üzletekben szereplő árakkal. Érdemes tudni, hogy az online webshopokban nagyobb a választék, hiszen egy virtuális webshop polcának nincsenek költségei, így rengeteg termék közül választhatunk.
Az online vásárlás hátránya, hogy léteznek nem biztonságos webshopok is, ahol lehetséges, hogy a vásárlók anyagi megkárosítása a cél. Érdemes utána járni a webshopnak, elolvasni az ügyfelek értékelését, hogy eldönthessük biztonságos-e. Abban az esetben, ha gyanúsnak találjuk az oldalt, semmiképpen se utaljunk előre pénzt, bankkártya számunkat se adjuk meg, és a biztonság érdekében utánvétellel rendeljünk. Korábbi cikkünkben kitértünk a bankkártya biztonságos használatára, érdemes elolvasni.
A Nemzeti Fogyasztóvédelmi Hatóság szerint a szolgáltatókra vonatkozó elektronikus szerződéskötés lépéseit és kereskedelmi szolgáltatásokat a 2001. évi CVIII. törvény tartalmazza. Az elállási jog gyakorlását a 17/1999. (II. 5.) Kormányrendelet szabályozza.
A Magyar Posta javasolja, hogy amennyiben Európán kívülről, például kínai webáruházból szeretnénk rendelni karácsonyra, érdemes minél hamarabb, még októberben megrendelni a termékeket, hiszen a tavalyi évben is közel 800.000 darab csomag késve került kiküldésre.
A rendelt csomagok általában levélként érkeznek és a közönséges levelek kézbesítési ideje külföldről 20-50 nap, kiemelt időszakokban 30-60 nap. A karácsony beleszámít a kiemelt időszakba, így 60 munkanappal érdemes számolni, ami azt jelenti, hogy október közepén már érdemes megrendelnünk a karácsonyi ajándékokat, hogy biztosan a fa alatt legyenek szentestére.
Érdemes olyan csomagkézbesítési szolgáltatást választani, amihez nyomkövetés is társul, így nyomon követhetjük, hol jár a megrendelt termékünk, és, hogy mikor fog ténylegesen megérkezni a szállítási címre. Ezért a szolgáltatásért általában plusz díjat számol fel a csomagküldő szolgálat.
Internetes vásárlás esetén lehetőségünk van a rendelt terméket visszaküldeni. Az elállás a termék visszaküldésének joga, egyfajta visszaküldési garancia, amelynek jogát szinte minden esetben gyakorolhatjuk.
Az elállás jog szerint egyoldalúan visszaléphetünk a terméktől, és, ha visszaküldjük, a vásárolt árú teljes összegét visszatéríti az eladó.
Érdemes tudni, hogy az elállási jog az Európai Unióban egységesen megilleti a vásárlókat, illetve, hogy 2011-ben az Európai Parlament 7 napról 14 napra emelte az elállási jog határidejét.
A szerződéstől való elállást nem kötelező megindokolnunk, tehát a kereskedő kérésére sem muszáj magyarázatot, indoklást adnunk.
Abban az esetben, ha a kereskedő nem tesz eleget az elállási joggal kapcsolatos előzetes tájékoztatási kötelezettségének, akkor az elállási jog meghosszabbítható, hiszen nem tájékoztatja a fogyasztót az elállási jog gyakorlásának határidejéről és egyéb feltételeiről. Ebben az esetben az elállási határidő tizenkét hónappal meghosszabbodik.
Érdemes tudni, hogy az elállás nem fogadható el, ha a termék sérült, vagy bontott, vagy nem tartalmazza az eredeti számlát.
Az eladó internetes vásárlás esetén is a hibásan megérkezett termékekért felelősséggel tartozik. Ebben az esetben az EU valamennyi tagállamára vonatkozó egységes szabályozás szerint a rendelt termék átadásától számított két éven belül élhet szavatossági jogaival. Hibás teljesítés esetén négyféle igény teljesíthető az eladóval szemben:
A jótállás (más néven garancia) új tartós fogyasztási cikkekre vonatkozik, melyekre az eladó garanciát vállal. Az eladó köteles a termékhez jótállási jegyet mellékelni. Érdemes tudni, hogy a jótállás időtartalma 1 év, és a kötelező jótállás kizárólag a Magyarország területén megvásárolt új tartós fogyasztási cikkekre terjed ki, tehát külföldön vásárolt termék meghibásodása esetén fogyasztóként nem hivatkozhatunk a kötelező jótállásból eredő jogokra. Garanciális bevizsgálásra visszaküldött termék esetén kötelezően meg kell adni a következő információkat az eladó felé:
Jelentéktelen hiba esetén nem lehet elállni a terméktől, illetve szakszerűtlen használat, elhasználódás esetében nem vonatkozik a szavatossági és a jótállási jog.
Az áru cseréje, vagy árának visszafizetése kizárólag számlával, eredeti csomagolásban, minden dokumentum bemutatásával lehetséges.
Amennyiben a panaszkezelés 30 napnál hosszabb ideig tart, és a termék javítása nem történik meg 30 nap után, a vevőt ugyanazok a jogok illetik, mint javíthatatlan hiba esetén.
A hitelmax.hu a felhasználói élmény fokozásának érdekében sütiket (cookie-kat) alkalmaz melyek a számítógépén tárolódnak, az adatkezelési tájékoztatónkban megtalálja, hogyan gondoskodunk adatai védelméről, melyeket a honlap használatával Ön elfogad és tudomásul vesz. Részletek...