Mi a teendő, ha fizetési kérelmet kapunk?

Az elmúlt hónapokban többféle fejlesztés is történt a bankoknál, ami az utalásokat illeti. Tavasszal indult az azonnali fizetési rendszer Magyarországon, amely a fizetési kérelemmel kiegészülve segítheti a készpénz elleni küzdelmet, a szolgáltatók számára költséges sárga csekk visszaszorítását. A fizetési kérelem szolgáltatás, egy kérés, hogy az adott személynek vagy vállalkozásnak utaljunk el egy meghatározott összeget, vagyis tulajdonképpen egy előre kitöltött banki átutalás. Ez a kérés a netbankon vagy a mobilbankon keresztül érkezik. Amennyiben jóváhagyjuk a dolgot, pár másodpercen belül a másik fél számláján lesz az összeg. Ez a fajta szolgáltatás már több banknál is elérhető. Kérdés, hogy mi a teendő, ha fizetési kérelmet kapunk? Cikkünkben összegyűjtöttük, hogy mire érdemes odafigyelni ezzel kapcsolatban.

 

Egy új szolgáltatás terjedését jelentős mértékben befolyásolja a belépési küszöb, vagyis az az erőfeszítés, amit az ügyfélnek meg kell tennie a szolgáltatás igénybevételéhez és használatához. A fizetési kérelem szolgáltatás esetében ezek a következők:

  • A fizetési kérelem szolgáltatásra külön regisztrálnia kell a banknál.
  • Amennyiben szeretné, hogy a telefonszámára, vagy e-mail címére, vagy az adószámára is indítható legyen fizetési kérelem, az úgynevezett másodlagos számlaazonosítókat is regisztrálnia kell a banknál.
  • Fontos, hogy ugyanezzel az azonosítóval a szolgáltatónknak is rendelkeznie kell.

 

Amennyiben szerződött a bankkal, bárki, akár cég vagy magánszemély is küldhet fizetési kérelmet. Jóváhagyás előtt mindenképpen ellenőrizni kell a kérelmet, vagyis azt, hogy kinek és milyen összeget fog elutalni. Természetesen ezt minden pénzügyi tranzakció esetében meg kell tenni, de itt a könnyű használhatóság és a gyorsaság miatt érdemes még jobban odafigyelni. Aki nem szeretne fizetési kérelmeket kapni lehetősége van letiltani ezeket a bankjánál.

 

Egyszerűbb a helyzet, ha jól ismerjük a másik felet, de kapkodni ebben az esetben sem kell. Jó hír, hogy a jóváhagyásra akár 60 nap is rendelkezésünkre állhat. Ennyi a fizetési kérelem maximális érvényességi ideje, viszont jó tudni, hogy a kérelmet küldő ennél rövidebb időt is beállíthat. A döntést nem kell elkapkodni, van idő átgondolni. Amennyiben pedig nem akar fizetni, egy gombnyomással el is utasíthatja a kérelmet.

 

Most nézzük meg a dolog technikai részét! A jóváhagyott fizetési kérelemből automatikusan átutalási megbízás jön létre, ami a jóváhagyásunk után teljesül. Ebből kifolyólag az utalásnak költsége lehet, ami a számlánkhoz kapcsolódó aktuális netbanki vagy mobilbanki belföldi utalás díja. Ez számlánként különböző lehet, hiszen egyes számláknál, az utalásokért az első két évben nem kell fizetni, míg másoknál az elutalt összeg 0,2-0,3%-a a költség, ami sokszor egy fix minimális díjtételre rakódik rá. A költséget az is meghatározza, hogy az utalás saját pénzintézeten belül történik, vagy más banknál vezetett számlára megy. Ha más bankhoz megy az utalás általában drágább.


 

 

 

A hitelmax.hu a felhasználói élmény fokozásának érdekében sütiket (cookie-kat) alkalmaz melyek a számítógépén tárolódnak, az adatkezelési tájékoztatónkban megtalálja, hogyan gondoskodunk adatai védelméről, melyeket a honlap használatával Ön elfogad és tudomásul vesz. Részletek...