Év vége felé az online vásárlások száma hirtelen megnő, ami az ünnepeknek, főként a karácsonynak köszönhető. Sokan szeretik online megrendelni szeretteiknek az ajándékokat, hiszen a vásárlásnak ezen módja egyszerűbb, mint az üzleteket járva keresgélni. Miért vásároljunk online? Ki sem kell mozdulni a lakásból, és hozzájuthatunk a vágyott termékhez. Nem kell órákat gyalogolni és járni az üzleteket, hiszen a számítógép előtt kényelmesen megtalálhatja azokat a termékeket, amiket keres. Mindemellett az online vásárlás gyorsasága is kiemelkedő, hiszen időt nyerünk vele. Cikkünkben összegyűjtöttünk további fontos tudnivalókat az online vásárlásról!
Az internetes vásárlás során a felek egyidejűleg fizikailag nincsenek jelen, a szerződéskötés az eladó által működtetett internetes webáruházban egérrel történő kattintással, vagy e-mail útján történő rendeléssel valósul meg. Az online vásárláskor történő fizetés biztonságos, intézheti bankkártyával, átutalással, Paypal-on át, készpénzzel, a csomagponton, vagy a csomag megérkezését követően a futárnak való fizetéssel is.
Internetes vásárlás esetén lehetősége van a rendelt terméket visszaküldeni. Az elállás a termék visszaküldésének joga, egyfajta visszaküldési garancia, amelynek jogát szinte minden esetben gyakorolhatja. Az elállás jog szerint egyoldalúan visszaléphet a terméktől, és, ha visszaküldi, a vásárolt áru teljes összegét visszatéríti az eladó. A szerződéstől való elállást nem kötelező megindokolni.
Abban az esetben, ha a kereskedő nem tesz eleget az elállási joggal kapcsolatos előzetes tájékoztatási kötelezettségének, akkor az elállási jog meghosszabbítható, hiszen nem tájékoztatja a fogyasztót az elállási jog gyakorlásának határidejéről és egyéb feltételeiről. Ebben az esetben az elállási határidő tizenkét hónappal meghosszabbodik. Az elállás nem fogadható el, ha a termék sérült, vagy bontott, vagy nem tartalmazza az eredeti számlát.
Az eladó internetes vásárlás esetén is a hibásan megérkezett termékekért felelősséggel tartozik. Ebben az esetben az EU valamennyi tagállamára vonatkozó egységes szabályozás szerint a rendelt termék átadásától számított két éven belül élhet szavatossági jogaival. Hibás teljesítés esetén négyféle igény teljesíthető az eladóval szemben:
A jótállás (más néven garancia) új tartós fogyasztási cikkekre vonatkozik, melyekre az eladó garanciát vállal. Az eladó köteles a termékhez jótállási jegyet mellékelni. A jótállás időtartalma 1 év, és a kötelező jótállás kizárólag a Magyarország területén megvásárolt új tartós fogyasztási cikkekre terjed ki, tehát külföldön vásárolt termék meghibásodása esetén fogyasztóként nem hivatkozhat a kötelező jótállásból eredő jogokra. Garanciális bevizsgálásra visszaküldött termék esetén kötelezően meg kell adni a következő információkat az eladó felé:
Jelentéktelen hiba esetén nem lehet elállni a terméktől, illetve szakszerűtlen használat, elhasználódás esetében nem vonatkozik a szavatossági és a jótállási jog. Az áru cseréje, vagy árának visszafizetése kizárólag számlával, eredeti csomagolásban, minden dokumentum bemutatásával lehetséges.
Amennyiben a panaszkezelés 30 napnál hosszabb ideig tart, és a termék javítása nem történik meg 30 nap után, a vevőt ugyanazok a jogok illetik, mint javíthatatlan hiba esetén.
Az online vásárlással való visszaéléseket könnyen el lehet kerülni. Érdemes elolvasni a weboldalhoz tartozó információkat: fizetés, garancia, szállítási feltételek, a webshop üzemeltető adatai, webshop üzletszabályzat, adatvédelem, biztonsági előírások. A Nemzeti Fogyasztóvédelmi Hatóság szerint a szolgáltatókra vonatkozó elektronikus szerződéskötés lépéseit és kereskedelmi szolgáltatásokat a 2001. évi CVIII. törvény tartalmazza. Az elállási jog gyakorlását a 17/1999. (II. 5.) Kormányrendelet szabályozza.
A hitelmax.hu a felhasználói élmény fokozásának érdekében sütiket (cookie-kat) alkalmaz melyek a számítógépén tárolódnak, az adatkezelési tájékoztatónkban megtalálja, hogyan gondoskodunk adatai védelméről, melyeket a honlap használatával Ön elfogad és tudomásul vesz. Részletek...