A KHR hitelmulasztások nyilvántartása

  2019. március 27.

A KHR-rel kapcsolatban rengeteg tévhit él az emberek fejében. Többek között az is, hogy ha felkerül a KRH listára, az valamiféle negatív dolgot jelent. Ez nem így van. Mindenki felkerül a KHR listára, aki hitelt vesz fel. Csak az nem mindegy, hogy milyen státuszban szerepel a listán. Akik rendben fizették hitelüket pozitív státuszban szerepelnek a KHR-ben, akik viszont hitelmulasztást követtek el, negatív státuszban vannak. A negatív státusz is lehet aktív, illetve passzív. Aki nem rendezte még adósságát, az aktív státuszban van, akinél megtörtént az adósság kiegyenlítése, passzív státuszba kerül át. Pozitív hiteltörténet esetén az adós nyilatkozhat arról, hogy meddig kívánja tárolni adatait a KHR-ben, ami így a KHR-t felhasználó bankok számára elérhetővé válik. A negatív hiteltörténettel rendelkező ügyfeleknek nincs lehetősége nyilatkozatot tenni, rájuk más szabályok vonatkoznak. Cikkünkből megtudhatja, hogy milyen adatokat tartalmaz a KHR hitelmulasztások nyilvántartása.

 

A KHR hitelmulasztások nyilvántartásában azon természetes személyek mulasztási adatai kerülnek rögzítésre, akik a hitelszerződésben vállalt kötelezettségeiknek elmulasztása a mindenkori minimálbér összegét meghaladja, és ez folyamatosan több mint 90 napon keresztül fennállt.


hirdetés

A napokat onnantól számítják, amikortól a mulasztás a minimálbér összegét meghaladta. Ha korábban is volt késedelem, de az még nem érte el a minimálbér összegét, akkor az nem számít bele a 90 napos periódusba. A minimálbér összegét meghaladó mértékű mulasztásnak a 90 nap alatt nem szabad a minimálbér összege alá csökkennie, mert a 90 napos periódus számlálása újraindul.

 

Lakossági hitel esetén a hitelt nyújtó intézmény a várható mulasztással kapcsolatos KHR adatátadásról köteles legkésőbb 30 nappal előre írásban figyelmeztetni ügyfelét. Ha az ügyfél rendezi mulasztását az átadás előtt, a KHR-be való adatátadás nem történik meg.

Az egyes mulasztási eseményeket a bankok a KHR-ben nyilvántartott hitelszerződésekhez kapcsolva rögzítik. A mulasztások a törvény alapján az ügyfél külön hozzájárulása nélkül is kezelhetők a KHR-ben, ellentétben a pozitív hiteltörténettel rendelkező ügyfelek esetében, akik nyilatkozhatnak adattárolásukról.

 

A rendszer megkülönböztet élő és lezárt mulasztásokat. A hitelmulasztás lezárásra kerül, ha veszteségleírásra kerül sor, vagy ha a késedelmes tartozás az alábbi módok egyikén rendeződik:

  • A hátralék az ügyfél által kiegyenlítésre kerül.
  • Fedezet, kezes igénybevételével kerül kiegyenlítésre a hátralék.
  • A szerződés átütemezésre kerül, vagy veszteségleírás nélkül közös megállapodással egyéb módon rendeződik.

 

A mulasztásokat folyamatosan adminisztrálják. Aki rendezte adósságát, annak a teljesítéstől számított 1 évig lesznek láthatóak adatai a rendszerben. A veszteséggel lezárt mulasztások a lezárástól számított 5 évig (az eredeti adatátadástól számítva legfeljebb 10 évig) láthatóak a rendszerben, az ügyfél külön hozzájárulása nélkül is, majd ezt követően automatikusan törlésre kerülnek.

 

A hitelmax.hu a felhasználói élmény fokozásának érdekében sütiket (cookie-kat) alkalmaz melyek a számítógépén tárolódnak, az adatkezelési tájékoztatónkban megtalálja, hogyan gondoskodunk adatai védelméről, melyeket a honlap használatával Ön elfogad és tudomásul vesz. Részletek...