Mit tehetünk téves utalás esetén?

Előfordulhat, hogy valaki véletlenül rossz számlaszámra utal pénzt. Ez persze még nem jelenti azt, hogy akinek a számlájára pénz érkezik, az övé is marad. Jó tudni, hogy mit tehetünk téves utalás esetén? Nem kell lemondani egyből a félreutalt összegről, mert van megoldás, vissza lehet szerezni a pénzt. A tévedés módjában, és az egyes pénzügyi intézmények által alkalmazott eljárásban vannak különbségek.

 

Mit tehetünk téves utalás esetén? - Többféle eset is előfordulhat

A tévedés módját tekintve három esetet érdemes elkülöníteni:

  • megszűnt számlaszámra utalás
  • nem létező számlaszámra utalás
  • téves utalás (létező számlaszám, de a fogyasztó hibájából rosszul lett megadva)

 

Egyes bankoknál külön kezelik a megszüntetett és a nem létező számlaszámra történő utalást. A megszűnt számlaszámoknál automatikusan visszautasítják az utalást, míg nem létező számlaszám esetén a banki rendszerek általában korrigálni tudják a tévedést. Ha ez mégsem így lenne, a közlemény rovatban található információ segíthet. Ha még így sem azonosítható be a címzett, akkor visszautalják a pénzt a küldő számlájára. Megeshet, hogy egy régebben létező, de már megszűnt számlára utal valaki. Többnyire ezekben az esetekben is visszautalják a pénzt.

 

Amennyiben létező számlaszámra történik a téves utalás, nehezebb visszaszerezni a pénzt. A jogszabály alapján a bankok a megbízó utasítása szerint kötelesek az utalást teljesíteni. A pénz ilyenkor fennakadás nélkül megérkezik a téves számla tulajdonosához. Ezekben az esetekben a tévedés nem a bank felelősségi körébe tartozik. Az ügyfél megbízása alapján a pénzintézet nem vizsgálja, hogy a megadott számlaszám kihez tartozik, és mi az átutalás célja.

 

Amint érzékeljük, hogy hiba történt, azonnal fel kell venni a kapcsolatot a bankkal. A bank kérni fogja a kedvezményezett számlaszámát, az utalás időpontját és az elutalt összeget. A pénzintézet a GIRO rendszeren keresztül felveszi a kapcsolatot a kedvezményezett bankjával, és jelzi, hogy az adott utalást szeretné az ügyfél visszavonni. A folyamat hosszú, általában 30-90 nap. Külföldi utalásnál is hasonló a helyzet, csak ebben az esetben a SWIFT rendszeren keresztül történik a kommunikáció.

Ezt követően a fogadó bank jelzi az ügyfelének, hogy a tételt az utaló fél visszahívná, és hozzájárulását kéri. Amennyiben beleegyezik, akkor a visszautalás a tranzakciós díjak levonását követően nemsokára megtörténik.

Ha az ügyfél nem járul hozzá a pénz visszautalásához, a bank lehetőségei befejeződnek, mást nem tud tenni. Ebben az esetben polgári peres eljárásban lehet megpróbálni a követelés érvényesítését a félre utaló ügyfélnek.

Nagyobb az esély a pénz visszaszerzésére, ha céghez érkezett, mert a vállalkozások nem igazán tudnak mit kezdeni a teljesítés nélkül befolyó tételekkel. Magánszemélyként sem érdemes sajátként kezelni az ilyen pénzt, mert ez jogtalan elsajátításnak számít, amiért akár börtönbüntetés is járhat.

Hogy elkerüljük a téves utalást, megoldás lehet, a gyakran előforduló utalásoknál az internetbank, mert a legtöbb szolgáltató elektronikus felülete sablonokkal dolgozik, így a tévedés lehetőségét minimálisra csökkenthetjük.

 


 

 

 

A hitelmax.hu a felhasználói élmény fokozásának érdekében sütiket (cookie-kat) alkalmaz melyek a számítógépén tárolódnak, az adatkezelési tájékoztatónkban megtalálja, hogyan gondoskodunk adatai védelméről, melyeket a honlap használatával Ön elfogad és tudomásul vesz. Részletek...