Sokak örömére már működik az 5 másodperces átutalás. A 10 millió Ft alatti, elektronikus úton indított egyedi belföldi forintátutalások 5 másodperc alatt teljesülnek az év minden napján 0-24 óráig. Március 2-án elindult az Azonnali Fizetések Rendszere (AFR) a mobilszám, e-mail cím vagy adószám, adóazonosító jel segítségével indított utalás lehetőségével együtt. Az ügyfeleknek nem kell külön kérniük a bankszámlájukról indított, pár másodpercen belüli utalást, ez automatikus a privát felhasználóknál. Ami lényeges, hogy visszaigazolást kell kapni a teljesülésről.
Eddig, ha a fizetési határidő hétvégére vagy ünnepnapra esett, a banki átutalást el kellett indítani az előző munkanapon. Emellett csak napközben teljesültek az átutalások, és néhány órát igénybe vettek. Ez változott most meg. Minden eseti, 10 millió Ft alatti, belföldi utalásra, amelyet elektronikus csatornán, azaz banki mobilapplikláción vagy internetbankon keresztül indít, vonatkozik az azonnaliság. Az összes többi elektronikus úton indított egyéb tranzakcióra nem.
Jogos a kérdés, hogy vajon a bankkártyás tranzakciók és az azonnali fizetéssel utalás díjai hogyan alakulnak. A bankkártyás vásárlások ingyenesek, míg az utalásokért jellemzően tranzakciónként tételdíjakat számolnak fel a bankok, ahogy eddig is tették. A pénzintézetek az MNB elvárásainak megfelelően elkezdtek olyan csomagáras termékeket kidolgozni, amelyekben a havi díj fejében az utalások mentesülnek a további költségek alól.
Az azonnali fizetések rendszere az 5 másodperces utaláson kívül további, kiegészítő szolgáltatások bevezetését is hozta magával. Ismerkedjünk meg a másodlagos azonosítók fogalmával. Az ügyfelek netbankjukban vagy mobilbankjukban mostantól hozzárendelhetnek egy e-mail címet, mobiltelefonszámot vagy adóazonosítót (vállalkozások adószámot) a számlaszámukhoz, így a pénzt akkor is megkapják, ha csak ezt a másodlagos azonosítót adják meg a partnernek. Az ügyfeleknek a másodlagos azonosítót maguknak kell beregisztrálniuk, és évente meg kell erősíteniük, amiről emlékeztetőt kapnak a banktól. Jó tudni, hogy ha másodlagos azonosítóra utal, akkor a kedvezményezett nevét és számlaszámát nem fogja a számlakivonaton látni, csak a megadott másodlagos azonosítóját. Hogy melyik azonosítót kell a bankban való megjelenéssel, és melyiket lehet online rögzíteni a számlaszámhoz kapcsolni, az változó.
Több kapcsolódó szolgáltatás, ami az AFR része kell legyen, még nem indult el Magyarországon. Így a fizetési kérelem küldés, és a jóváhagyással való utalás indítás még nem elérhető. Azaz például az áramszolgáltató számára nem tudunk fizetni egyetlen gombnyomással. Az új rendszer ezzel együtt, mivel hamarosan beindul még több szolgáltatás, jobb lesz a fogyasztóknak, és jobb a gazdaságnak is. Az elektronikus fizetések jelenlegi 15 %-os aránya a remények szerint tíz év múlva eléri majd a 45-50 %-ot.
A hitelmax.hu a felhasználói élmény fokozásának érdekében sütiket (cookie-kat) alkalmaz melyek a számítógépén tárolódnak, az adatkezelési tájékoztatónkban megtalálja, hogyan gondoskodunk adatai védelméről, melyeket a honlap használatával Ön elfogad és tudomásul vesz. Részletek...